- Rabobank gaat een groot deel van zijn financiële dienstverlening aan het MKB online aanbieden.
- Zo kunnen ondernemers hun betalingen, leningen, boekhoudzaken en identiteitschecks digitaal regelen.
- Rabobank zoekt hierbij waar mogelijk de samenwerking op met platforms waar ondernemers actief zijn, vertelt directielid Kirsten Konst aan Business Insider.
- Lees ook: ING maakt het ook mogelijk om via app je CO2-voetafdruk te volgen – Rabobank en Triodos deden dat al eerder
Digitalisering reikt steeds verder in de samenleving. Je kunt via je telefoon eten bestellen, jezelf digitaal identificeren voor overheidsinstellingen en digitaal bankieren. Zakelijke betalingen doen of een lening afsluiten is nu ook mogelijk via je mobiel, omdat banken hun dienstverlening uitbreiden op het digitale vlak.
Banken zijn al langer bezig met een digitale transformatie, waarbij er minder fysieke kantoren overblijven en financiële diensten steeds meer in een online omgeving worden aangeboden.
Zo ook Rabobank: de grootbank gaat weer een stap verder met digitalisering en wil financiële diensten voor MKB’ers gaan aanbieden op online platforms waar ondernemers aanwezig zijn, vertelt directielid Kirsten Konst aan Business Insider. Konst is onder meer verantwoordelijk voor de dienstverlening van de grootbank aan het Midden- en Kleinbedrijf.
Business Insider sprak met Konst over de nieuwe diensten van Rabobank en wat de ondernemers daarvan kunnen verwachten.
Rabobank gaat zijn digitale dienstverlening uitbreiden. Hoe gaat dat eruit zien?
"We gaan onze financiële diensten ook aanbieden op de online platforms waar ondernemers aanwezig zijn. Wat we willen is ondernemers helpen om tijd te besparen."
"Klanten gebruiken als ondernemer bepaalde business platforms, bijvoorbeeld een CRM-systeem. We zoeken de samenwerking met die platformen, zodat klanten via dat kanaal toegang krijgen tot onze diensten."
"Wij gaan dit doen bij vier verschillende diensten. We zijn begonnen met betaaldiensten. Dat is waar we het langst een digitale oplossing voor aanbieden. Stel je hebt een ondernemer met een koffieketen, hij heeft verschillende manieren waar mensen kunnen afrekenen, bij de kassa, of bij de zelfscankassa, of bij een drive through. Achter al die kanalen zit betalingssoftware, die Rabobank aanbiedt."
"Wij gaan ook leningen aanbieden via verschillende platformen, bijvoorbeeld via bol.com. Ondernemers hebben bijvoorbeeld een inkoopprogramma voor hun artikelen lopen bij bol.com, straks kunnen ze ook gelijk via bol.com daarvoor een lening afsluiten."
"Een ander voorbeeld van waar we onze leningen gaan aanbieden is het financiële platform Bizcuit, waar een ondernemer financiële inzichten kan krijgen. In dat platform regel je zaken met je betalingen. Stel, je hebt een lening nodig voor een factuur die je moet betalen: dan kun je een lening aanvragen via de ondernemersapp van Bizcuit. Binnen 5 minuten rond je je aanvraag af, binnen 24 uur staat het geld op je rekening."
"Het volgende digitale product is de koppeling met de boekhoudkundige zaken. Wij maken het mogelijk om alle benodigde data en documenten te uploaden om je boekhouding in orde te maken."
"Het laatste product is onze identiteitsservice. Het heet iDIN en het is vergelijkbaar met DigiD van de overheid. Zo kan een hotel haar klanten vragen om zelf in te checken, vervolgens hoeft de klant bij aankomst niet in de wachtrij te staan. Het hotel kan snel de klant naar de kamer brengen."
"Als we de bovengenoemde producten aanbieden, helpt dit de ondernemer tijd te besparen. Het merendeel van de MKB'ers betreft kleinere bedrijven die veel zelf moeten doen. Deze ondernemers gaan bijvoorbeeld zelf over IT, maar zijn ook het commerciële boegbeeld. Er is een behoefte aan eenvoudig zaken afhandelen.Wij willen de ondernemers precies daarmee helpen en willen ze ontzorgen."
Wat is moeilijk en wat is makkelijk om te implementeren?
"Betalingen doen we al heel lang. Er is veel tijd gaan zitten in het ontwikkelen van het aanbieden van leningen, boekhoudkoppelingen en data identity. Wij moeten een andere invalshoek nemen in verschillende domeinen van de bank. Sowieso zijn er verschillende teams binnen de bank betrokken om de nieuwe dienstverlening aan te bieden."
Wanneer is dit allemaal van start gegaan?
"Betalingen hebben we als eerste aangeboden. Daar zijn in de loop van tijd andere producten aan toegevoegd, zo zijn we in 2021 begonnen met het aanbieden van leningen. Wij zijn ook deze week naar buiten gegaan met onze campagne over de nieuwe dienstverlening. Dit doen we om de klanten te informeren dat je dit allemaal ook bij de bank kunt doen."
Wat merken de MKB’ers ervan?
"De ondernemer gaat in zijn digitale omgevingen onze producten tegenkomen. En op de achtergrond zoeken we contact op met de partijen achter de online platforms."
Hebben jullie al feedback gehad van MKB’ers over de nieuwe faciliteiten?
"We merken dat een aantal van de producten al lang goed wordt gebruikt. Bij het verstrekken van leningen wordt het gemak om daar waar je de dienst nodig hebt een lening af te sluiten, heel erg gewaardeerd. Platformen willen ook alles op één plek kunnen aanbieden. Een trend is dat je services en producten bij elkaar bundelt, om het samen voor de klant makkelijker te maken."
"Ik denk dat het gebruik van al deze producten gaat groeien. Je ziet een maatschappij steeds meer digitaal ondernemen en opereren. Die switch hebben we bij betalingsverkeer al gezien. Wij zien dat het lenen via het platform en het gebruik van boekhoudkundige diensten groeien."
In hoeverre verschilt jullie nieuwe dienstverlening van wat andere grootbanken aanbieden?
"Niet alle banken of fintechs bieden al deze diensten aan. Wij investeren in de partnerships met de platforms om samen mooie oplossingen aan te bieden. Betaaldiensten worden wel overal aangeboden, maar alle andere diensten kun je niet bij één partij vinden."
Met de grotere nadruk op digitaal wordt het nut van een fysiek kantoor weer wat minder? Waarom bestaat het kantoor nog?
"Er zijn nog steeds klanten die in gesprek willen met een persoon. Een ondernemer wil bijvoorbeeld een grote lening aangaan, in dat geval heeft hij de aandacht van een medewerker nodig. Dat zal blijven en dat kan ook nog steeds. Maar als het gaat om eenvoudige handelingen, dan kan dat online vaak sneller gaan dan via een kantoor."
Hoeveel fysieke kantoren heeft Rabobank nog?
"Rabobank heeft 153 vestigingen in Nederland. Verder heeft Rabobank landelijk 230 adviseurs MKB beschikbaar voor fysiek of online contact. Na Covid loopt het aantal kantoren wat terug maar we zorgen ervoor dat wij fysiek beschikbaar zijn via onze kantoren en ons netwerk van MKB-adviseurs."
Is het contact met MKB'er via kantoor minder geworden vergeleken met de digitale dienstverlening?
"Ja, omdat het regelen van zaken steeds makkelijker digitaal, via de chat of online kan. Toegang via de online kanalen wordt beter en het bezoek aan kantoren neemt af. Met name het aantal keren dat een ondernemer naar kantoor komt, neemt af. Maar op belangrijke momenten moet hij wellicht wel naar kantoor komen."
Wat is de positie van grootbanken versus alternatieve fintechpartijen met name bij kleinere leningen onder de 1 miljoen euro?
"Rabobank heeft hier een leiderspositie. Het aantal digitale aanvragen voor een lening neemt steeds toe, zoals het financieren van factuur via platform Bizcuit. Het is belangrijk om deze service via allerlei platformen beschikbaar te stellen."